Det starter her

20.06.2016

0

Bare innrøm det. De aller fleste av oss liker å få rett når vi diskuterer med andre. Vi liker å høre “ja” når vi ber om noe, og vi liker at folk støtter forslagene våre. Vi liker å få rett. Vi liker å få viljen vår. Helst uten for lange diskusjoner eller for mye slitsom argumentering. Er du ikke enig?

Så hvorfor ender vi ofte opp med et “nei”? Er det fordi forslaget vårt er dårlig? Er det fordi det vi ber om er urimelig? Ikke nødvendigvis.

For et par år siden hadde jeg en deltager på kurs som var svært frustrert. Hun forklarte hun slet med å bli hørt i ledergruppen. Det virket som om de andre ikke ville høre på henne. Under kurset presenterte hun saken sin, og da hun var ferdig ble jeg sittende og tygge på blyanten.

“Hva er det du egentlig vil?” spurte jeg henne. Hun forklarte hva hun ønsket med noen få enkle ord. 

“Og hvorfor vil du dette?” spurte jeg. Hun svarte irritert at det var det ingen grunn til å bruke tid på. “Alle som leser aviser i dag, vet hva vi sliter med”, sa hun. Hun hadde rett. Delvis. Bedriften hun jobbet i var i hardt vær om dagen og fikk mye uønsket omtale i rikspressen. Vi visste alle hva de slet med. Likevel ba jeg henne forsøke, for hun hadde bare delvis rett. Hun begynte å forklare hva som var problemet. Da hun var ferdig etter et par minutter, spurte jeg henne om hun var trygg på at de andre i ledergruppen så saken fra det perspektivet hun nå hadde forklart. “Du er jo bedriftens advokat, de andre er ingeniører og økonomer. Er du sikker på at de ser saken fra ditt perspektiv?” spurte jeg. Hun nølte. For å gjøre en lang historie kort, etter et par uker fikk jeg en hyggelig e-post fra henne. Nå hadde hun nettopp lagt fram saken på nytt i ledermøtet, og denne gangen ble hun hørt, forstått - og hun fikk grønt lys for å gå videre med forslaget sitt. Hun avsluttet e-posten med ordene “For en befriende følelse å se at de andre rundt bordet nikke mens jeg snakket”. Det vil jeg tro var en herlig opplevelse.

Hva var det hun hadde gjort feil tidligere?

Hun hadde antatt at alle så saken slik hun så den, og at alle hadde en identisk felles oppfatning av problemene. Slik er det sjelden. Det er faktisk mer unntaket enn regelen. Derfor er det viktig at vi tar oss tid til å beskrive saken med de problemene, truslene og svakhetene den har, og de konsekvensene det får for bedriften, kundene og de ansatte (for å nevne noen områder som kan bli berørt). Husker du norsktimen på skolen? Stiloppgaven “Grei ut om …”? Dette er “grei ut om saken”-punktet i presentasjonen din. Her er det viktig å bruke mest mulig tall, fakta og eksempler, og minst mulig "jeg tenker ...", "jeg føler ..." og "alle vet at ...".

Derfor, ønsker du at folk skal høre på deg, må du starte med at du får alle de andre til å se din side av saken før du kommer med forslaget ditt. Gjør du det, er det langt større sjanse for at du får ja når du ber om noe. Da er det større sjanse for at folk vil støtte forslaget ditt. Kort sagt, da er det større sjanse for at du får viljen din. 

PS! Fungerer også på hjemmebane …

Ha en riktig strålende flott arbeidsuke!

Anne Karin