Slik utarbeider du kjapt et foredrag med Terningmodellen

19.10.2016

0

På fredag skal jeg holde et foredrag om hersketeknikker for NITO. For å snekre sammen et foredrag, bruker jeg modellen til Krystallklart budskap: "10 trinn til Krystallklart budskap". Dette er en modell som forteller oss hvordan vi enkelt og kjapt kan utarbeide et innhold i feks. en presentasjon på jobb, en tale til et bryllup - eller et foredrag til NITO!

10 trinn til Krystallklart budskap

 

 

I dag har jeg i tillegg lyst til å teste ut Terningmodellen til Kjell Terje Ringdal, i kombinasjon med vår egen 10-trinns modell. Det blir spennende. Alltid gøy å prøve noe nytt! Kan det hjelpe meg til å utarbeide innholdet raskere og bedre i tillegg, er det vinn-vinn på alle fronter.

Kjell Terje Ringdal skriver i boka si "Vel talt" at Terningmodellen hjelper oss å finne fram til gode poeng i en tale. Derfor har jeg tenkt å bruke den når jeg skal jobbe meg gjennom trinn 1, 3 og 4 i foredraget mitt. Det geniale med denne terningmodellen, er at den vil hjelpe meg å sette meg grundig inn i saken, hjelpe meg til å finne og velge ut de relevante og interessante poengene til foredraget og på toppen av det hele, hjelpe meg til å strukturere foredraget etterpå! Tre fluer i en smekk, altså!
 

Hva handler saken om?

Jeg har allerede brukt mye tid på Analyse (trinn 1). Det vil si; sette meg inn i saken, situasjonen og målgruppa. Hva handler hersketeknikker egentlig om? Hvorfor bruker vi hersketeknikker, bevisst og ubevisst? Hvor kan du regne med å bli utsatt for hersketeknikker? Hvilke konsekvenser får hersketeknikker for den enkelte og for bedriften? Hvordan kan vi takle hersketeknikker? Hvem er målgruppen jeg skal snakke for? Hvilke utfordringer og behov har de som dette foredraget kan hjelpe dem med? I hvilken setting/situasjon skal jeg holde foredraget? Nå håper jeg Terningmodellen vil avdekke om det er noen sider ved saken jeg har oversett? Er det noe jeg bør ta med, som er relevant for målgruppa og som vil bidra til å gjøre foredraget mitt endre bedre?
 

Hva er budskapet mitt - den ene setningen jeg vil alle skal huske lenge etterpå?

Jeg har også bestemt meg for ett mål og budskap (trinn 2). Her har briefen fra NITO vært til god hjelp (som en god brief skal være). Vil Terningmodellen avdekke om jeg har valgt rett budskap eller bør jeg velge et annet?
 

Need-to-know

Deretter skal jeg velge ut innholdet til foredraget (trinn 3). Hva jeg skal ta med av alt det jeg har lyst til å si? Hvilke eksempler skal jeg ta med? Hvilke anekdoter (korte historier) skal jeg ta med? Har jeg noe fakta som kan underbygge påstandene mine? Eller egne opplevelser? 

Jeg har 60 minutter til rådighet, noe som gir meg to utfordringer:

  1. Herskteknikker er et spennende tema som engasjerer mange (alle?). For meg som taler, er 60 minutter KORT TID. Jeg kunne sagtens holdt på en hel dag med dette temaet. Delt opp i summegrupper (små diskusjonsgrupper), gjennomført oppgaver, kjørt noen rollespill osv. Men med 60 minutter må jeg skrelle bort mye jeg kunne tenkt meg å ta med (også kalt "nice to know"), slik at jeg sitter igjen med det viktigste, det som er "need to know". Så igjen gjelder det å ha fokus på målgruppa; hva trenger de å vite, samt målsettingen med foredraget, og velge ut riktig innhold. Da sitter vi igjen med et stramt, relevant og interessant foredrag (forhåpentligvis).
  2. Den andre utfordringen er at 60 minutter er MYE TID for publikum som skal sitte å høre på. Bare det å sitte i ro i en hel time, volder mange problemer. Alt fra ryggen som slår seg vrang, hofta som begynner å gi etter med noen knirk, til kneet som stivner. I tillegg har vi alle dem som tørster etter en kopp kaffe, en røyk - eller må på do. På toppen av det, er det mentalt krevende å høre på et 60-minutters foredrag uten å falle i dvale. Det å sitte konsentrert i 60 minutter og få med seg alt som blir sagt, det klarer de færreste, om noen i det hele tatt klarer det. Jeg må regne med, at folk vil falle ut av foredraget mitt med jevne mellomrom. Det betyr at jeg må gjøre mitt aller beste for å holde dem mentalt inne i mitt foredrag. Heldigvis har jeg noen verktøy jeg kan benytte meg av, slik at jeg kan gjøre innholdet i foredraget interessant og relevant. I tillegg må jeg framføre budskapet på en engasjerende og levende måte slik at jeg klarer å engasjere dem (trinn 8). Igjen har jeg noen teknikker jeg vil benytte meg av, samt bruke PowerPoint på en hensiktsfull måte (les: minst mulig tekst, flest mulig bilder). Kanskje jeg også kan finne en filmsnutt på youtube.com som kan piffe opp foredraget? 

Men først altså må jeg velge ut relevant og interessant innhold til foredraget, og igjen vil jeg snu meg mot Terningmodellen for hjelp. 
 

Så hva går terningmodellen ut på?

I følge Kjell Terje Ringdal vil Terningmodellen hjelpe oss å lete systemantisk etter ulike elementer til talen (eller foredraget). På den måten blir talen variert og spennende. Nye innfallsvinkler vil ramle inn og vil la publikum hele tiden få se nye sider ved saken. Noen av elementene vil utløse følelser, noen vil peke på de moralske eller etiske sidene ved temaet vi snakker om, mens andre elementer vil være nokså rasjonelle og saklige.

"Summen av det hele er at du leter etter poenger mange steder - og det vil gi deg store muligheter til å lage en tale som er sann, skjønn og viktig".


Det skriver Kjell Terje Ringdal i boka si. Det høres bra ut, tenker jeg! (Kjell Terje Ringdal er forresten lektor i retorikk, i tilfelle du lurer på det.)

Hvilke sider har nå denne Terningmodellen?

Logisk nok har den seks sider. Det er:

  1. Fornuften og sannheten 
  2. Følelsene og minnene
  3. Etikken og verdiene
  4. De små anekdotene
  5. Overblikket og oversikten (saken oppsummert)
  6. Konsentratet (Den ene setningen, det jeg kaller Budskapet på trinn 2 i vår modell "10 trinn til Krystallklart budskap")

Ved å se saken fra alle disse seks sidene, skal jeg altså kunne lage et foredrag for NITO om hersketeknikker som både er sann, skjønn og viktig. I tillegg håper jeg på at en slik systematisk tilnæring vil hjelpe meg å jobbe raskere og mer effektivt. All min erfaring med systematisk jobbing tilsier at det vil skje.
 

Æ skriv ailt manus på dialækt, ja - trøndersk om du lure på kossen dialæk æ har

Når alt er valgt ut og strukturert, da kan jeg velge om jeg vil skrive fullt manus eller nøye med meg stikkord. Siden jeg må forholde meg til en tid, foretrekker jeg å skrive fullt manus. Da har jeg kontroll på tiden. Manuset skriver jeg på trønderdialekt, siden det er mitt muntlige språk. I tillegg sjekker jeg at manuset er fritt for fremmedord, fagord og abstrakte ord (trinn 5). Det er ingen grunn til å gjøre det enda mer krevende for mottaker, ved å bruke et tungt og upresist språk. Bare tenk på ordet "ressurs". Hva betyr det? Hva kan det bety? Når en person sier "Vi trenger flere ressurser for å fullføre dette prosjektet". Hvilke ressurser er det hun mener? Er det flere mennesker? Flere timer? Mere penger? Håpløst å si ja til noen som ber om flere ressurser, uten at de forteller konkret hva "ressursene" er.

Det er også her jeg tenker igjennom hvordan jeg skal fange oppmerksomheten til publikum (trinn 7). De kan være ukonsentrerte når jeg kommer. Hvordan vil jeg bli introdusert? Hva skal mine først ord være før jeg startet på selve foredraget? Det er en viktig oppgave vi må gjøre før vi kan starte opp en presentasjon, en tale eller et foredrag, og det er å fortelle hvem vi er og hva vi skal snakke om. Årsaken er enkel; førsteinntrykket. Vi mennesker ønsker å vite hvem vi har foran oss, før vi er villige til å bruke tid og krefter på dem. Det handler om tillit og respekt. Vi snakker ikke mange linjene her, og jeg foretrekker å bli introdusert, framfor at jeg skal presentere meg selv - fordi det er rasende kjedelig og forutsigbart. I tillegg må jeg pirre litt i nysgjerrigheten deres, slik at fokuset flyttes fra mobiltelefonen over på meg.
 

Powerpoint som hjelper folk å oppfatte, forstå og huske

Alt dette skal jeg gjøre i dag. I morgen skal jeg utarbeide Powerpointen (trinn 9). Ja, først i morgen! For da har jeg fått sovet på innholdet, og da kan det endre seg en smule. Det er utrolig hvilken kapasitet hjernen vår har, til å bearbeide stoff mens vi sover! Elter, og snur på alt, setter ny informasjon i sammenheng med gammel informasjon, slik at når vi våkner dagen etterpå, så ser vi alt i et nytt lys. Opplevd det noen ganger? Så derfor utarbeider jeg Powerpointen først i morgen. Har du ikke alltid tid til å sove på manuset? Ikke jeg heller. Men uansett utarbeider jeg først Powerpointen ETTER at manuset er ferdig.

Hele poenget med presentasjonsteknikk er ikke å framstå som en ekspert på Powerpoint. Hensikten med presentasjonsteknikk er å formidle budskapet på en måte som hjelper mottaker å oppfatte, forstå og huske budskapet. Så tørt og kjedelig kan det formuleres!

 

Øve - øve - øve

Når Powerpointen er ferdig, vil jeg øve igjennom et par - tre ganger for å sjekke at alt "sitter", både i hodet, hjertet og magen (trinn 6). Og at armer og ansikt beveger seg i samme retning som ordene. Et speil på kontoret er hensiktsmessig her, eller å bruke kameraet på skjermen. Å filme seg selv er ikke et uttrykk for selvopptatthet i denne sammenhengen, men et bevis på at du tar oppdraget, deg selv og målgruppa di på alvor.

 

Og på fredag er det showtime ...

På fredag formiddag vil jeg kjøre inn til Oslo og gå ombord på båten til Kiel. Hmm ... Var det Kiel-båten, eller var det ...? Når en liten stemme i hodet protesterer, er det best å sjekke. Jeg sjekker lynraskt e-posten fra NITO og finner ut at det er båten til København, jeg skal gå ombord på. Sannelig, det var godt ut jeg fant ut. Jeg har aldri bommet på riktig sted når det gjelder jobb, for jeg dobbeltsjekker alltid før jeg drar. (Men jeg har bommet både en og to ganger når det kommer til private turer, det skal jeg dog innrømme, men det trenger vi ikke å snakke mer om ...).

Og så klokka 12 presist er det showtime! Da handler det mest om å holde sommerfuglene i magen i sjakk, slik at de ikke flakser villt omkring og gjør meg uvel (trinn 10). Det kan være ille nok at vi er ombord i en båt! Heldigvis har jeg lært noen svært effektive teknikker av Anette Aarsland, som er operasanger og pusteekspert. Ja, pusteteknikker kan gjøre underverker for mange ting, og jeg er så strålende fornøyd med å ha henne med meg når jeg holder kurs i presentasjonsteknikk. Disse teknikkene fjerner ikke sommerfuglene, det er heller ikke noe jeg ønsker. Sommerfugler gjør oss skjerpet, slik at vi gjør en bedre jobb. Men teknikkene gjør at sommerfuglene roer seg ned og flyr i en pen formasjon. Da føler jeg meg trygg og komfortabel, noe som smitter over på publikum.

Ah, dette foredraget har jeg gledet meg lenge til å holde. Og jeg gleder meg stort til å overhøre foredraget til Jan Atle Andersen, som skal snakke før meg, om "Folkeskikk og uskikk på jobben", og til å høre på Einar Øverenget som skal snakke om "Organisasjonsbygging og åpenhet" etter meg. Men mest av alt gleder jeg meg til å treffe alle folka fra NITO som skal delta på høstkonferansen 2016!


Anne Karin

PS! Har du lyst til å lære mer om Terningmodellen, kan du lese mer om den i boka til Kjell Terje Ringdal "Vel talt". La meg tilføye, jeg får ingen provisjon om du kjøper boka, og jeg kjenner heller ikke Kjell Terje Ringdal. Jeg har aldri møtt mannen eller deltatt i et bryllup eller vært på samme fest som ham. Så vidt jeg vet. Boka kan også lånes på biblioteket. Og har du lyst til å lære mer om vår modell "10 trinn til Krystallklart budskap" kan du ta vårt GRATIS nettkurs "Introduksjon til Krystallklart budskap"