Vet du hvor mye Xerox Corporation omsetter for i dag?

31.10.2016

0
Sliter du med å få gehør for ideene dine på jobb? Da får du trøste deg med at du ikke er alene. Dette er tilbakemeldingen Chester Carlson fikk da han fikk ideen til kopimaskinen:
 
"Who the hell wants to copy a document on plain paper???!!!"
 
Dette stor i brevet fra 1940 som avslo ideen hans (Chester Carlson, inventor of the XEROX machine). Faktisk over 20 bedrifter avslo hans "ubrukelige" ide mellom 1939 og 1944. Til og med National Inventors Council vendte tommelen ned. 
 
Årsaken til at det er så vanskelig å se gull i ideer, er delvis at det er så mange ideer i lufta, majoriteten av dem er bare gråstein, og delvis at de som skal kjøpe ideen (les; støtte den) ikke har kompetanse og innsikt til å se potensialet.
 

Du må selge inn ideen

Det er her du, som eier av ideen, kommer inn. Du tenker sikkert at du må fortelle om ideen din. Informere om den. Det er helt feil!
 
Du må selge inn ideen. Forklare hva den er, hvilken fordel kunden (eller bruker) får av ideen, og hvor mye arbeidsgiveren din (eller den du snakker med) kan tjene på den. Det handler ikke bare om kroner og ører, det kan være ideen din gjør arbeidet mer effektivt, eller tryggere eller sikrere, - det har også stor verdi for firmaet du jobber for. Og her kommer Retorikken inn!
 
Retorikk hjelper deg å kommunisere klart, effektivt og overbevisende - slik at den du snakker med ser de samme gullkornene du ser!
 
Mange tenker: "Alle må jo skjønne at dette er smart". 
 
Dessverre er det feil. Det du ser, er ikke det jeg ser. Og jeg er så opptatt av mine tanker, mine ideer og ikke minst, alle mine problemer! Så når du kommer entusiastisk inn og snakker om dine ideer, så vifter jeg deg bare bort. Om ikke fysisk, så mentalt. "Vi har ikke tid", "Vi har ikke budsjett til dette nå ..." osv. 
 

Her skal du få tre gode tips når du skal selge inn idéen din:

  1. Fortell meg kort hva den går ut på. Ikke gå i detalj-fellen her, jeg spør om jeg vil ha detaljene. Gi meg overblikket, og viktigst av alt; hva er unikt med idéen din? Hvis idéen allerede er realisert et annet sted og markedsført, må din idé enten forbedre den opprinnelige, eller ha bedre kvalitet eller være billigere. Den må ha et unikt "sellingpoint".
  2. Fortell meg hvilken fordel kunden får av den (eller de som skal bruke ideen din)
  3. Fortell meg hva jeg tjener på den (eller arbeidsgiveren min/vår). Kan jeg viderebringe en lønnsom ide oppover i systemet, er det bra for mitt omdømme også, selv om det er din ide (som du selvsagt får æren for).

Det handler om den gode, gamle "What's in it for me" selv om idéen din handler om et nytt produkt eller en ny arbeidsrutine. 

Gjør du dette neste gang du har en ide på jobb, lover jeg deg at du får de rundt deg til å lytte til deg og seriøst vurdere ideen din. For hvem sier nei til en ide som de selv tjener på? Og ja, vet du hvor mye Xerox Corporation omsetter for i dag? De har en årlig omsetning i størrelsesorden en milliard dollar. Tipper det har vært noen mennesker som har angret på at de vendte tommelen ned for Chester Carlson ...

Ha en riktig flott høstdag videre!

 

Anne Karin