Har du en Gul munter personlighet?

04.05.2017

0


Så er den endelig her, historien om den Gule, muntre personlighetstypen. Kanskje passer det bra, at den kommer mye senere enn hva som var annonsert, for den Gule muntre typen kommer gjerne for sent.
 

Sprudlende, spontan og nysgjerrig

Men nå er hun her. Og hun du skal få møte er min egen datter Dinah Sofie. Jeg tenkte litt på henne i dag, fordi vi fikk en sms fra læreren hennes. Datteren min går i 2. trinn på barneskolen, og sliter litt med å sitte stille. I dag måtte læreren snakke litt hardt til henne, fordi hun hadde forstyrret klassen. Jeg spurte datteren min om hva som hadde skjedd, og hun forklarte at Anders, som satt ved siden av henne, hadde tøyset med henne. Og da måtte hun bare le. Og alle som kjenner min datter vet at når hun ler, så kommer det rett fra hjertet; høyt, sprudlende og viltert. Det er en veldig fin latter, kanskje bortsett fra i klasserommet. 

Sprudlende latter, glimt i øyet og alltid på farten er nettopp det som kjennetegner den Gule muntre typen. De har mye energi i seg, er intenst tilstede akkurat her og nå. De er oppfinnsomme og kjeder seg sjeldent. Ideene popper ut av hodene deres, og de setter i gang før de andre rekker å få med seg hva som skjer. Dessverre er de ikke like flinke til å avslutte - eller rydde opp etter seg. Da er det nemlig noe annet, nytt og spennede som frister og så løper de avsted.

Jeg er helt sikker på at du kjenner en Gul munter type. De er lett å få øye på - eller høre. Kanskje er du Gul munter type selv?

Det er morsomt å være sammen med en Gul munter type. Det skjer mye rundt dem. Aldri et kjedelig øyeblikk. Følelsene bølger opp og ned, og sinnstemningen kan skifte fort. Du kan si at de mangler et filter som beskytter dem fra omgivelsenes påvirkningskraft. Er de sammen med glade folk, stråler øynene. Er de sammen med triste folk, kan lyse slukne fort. Grunnmodusen er heldigvis et bekymringsfritt og muntert lynne, som ser forventningsfullt mot framtiden. 
 

Den Gule muntre på jobb

På jobb er det ofte den Gule muntre som kommer med de kreative forslagene under møtet. De melder seg frivillig til å holde presentasjoner, delta på konferanser og bli med på kundemøter. De er glade i andre mennesker og det å bygge relasjoner faller naturlig for dem. Når de står foran en oppgave, er første spørsmål “hvem skal jeg gjøre dette med"? De bryr seg ikke så mye om hvorfor så lenge det er morsomt, de stoler på sin kreativitet til å finne ut hvordan og hva de skal oppnå er ikke så viktig så lenge de har det morsomt sammen med andre folk. De motiveres når de får bruke sine kreative og innovative egenskaper, helst i samarbeid med andre, og når de har det gøy. De ønsker ros for prestasjonene sine og liker å skinne i spotlyset. Rutinearbeid tar derimot drepen på dem.
 

lrriterende egenskaper

Den Gule muntre typen har selvsagt også noen irriterende egenskaper. De kommer som nevnt ofte for sent. De prater mye, er glad i å fortelle historier, og ikke alt de kommer med er like relevant. De dominerer gjerne møter, og kan bli oppfattet som møteplagere da de ikke er så opptatt av å bli ferdig til rett tid, eller fokusere på sakene som står på agendaen. De er nysgjerrige og kan blande seg opp i saker de ikke har noe med. De kan ukritisk foreslå en mengde løsninger, siden de foretrekker å bruke intuisjonen framfor rasjonell analyse når de kommer med sine forslag. Det er kvantitet framfor kvalitet, noe som irriterer både den Røde handlekraftige typen (kaster bort tiden deres) og den Blå perfeksjonisten (som syns det er hårreisende å slenge ut forslag ukritisk). Den Grønne harmoniske typen lar seg sjelden irritere og ser på den Gule muntre typen med mild overbærenhet.

Du skal heller ikke stole 100% på dem.

De har en tendens til å love litt for mye. De er optimister i tillegg til å ha en trang til å behage sine omgivelser. De kan også finne på å bruke bedriftens penger på aktiviteter de selv syns er morsomme, uten at det er det beste valget for bedriften. Jeg kjenner til markedssjefer som sponser bluesfestivaler fordi de elsker blues, markedssjefer som sponser Se og Hørs sommerturne fordi de har et håp om å delta på bladets kjendisfester og ikke minst, de som drar med seg avdelingen på høyfjellet for å ha Kick-off med rafting, fordi de elsker rafting. Men de klarer glatt å forsvare sine valg for sjefen som ofte er helt maktesløs ovenfor denne uslåelige kombinasjonen av argumentasjon, sjarm og begeistring. Det er en grunn til at mange Gule muntre typer jobber med salg, de er vanskelig å stå i mot.
 

Kommunikasjon: Kjed dem ikke

Nevnte jeg at de er impulsive og spontane? De Gule muntre typene har ikke tålmodighet til å høre på en lang og detaljert presentasjon, det er kjedelig og de liker ikke å kjede seg. Da finner de gjerne på noe sprell eller de drømmer seg bort i tankene. De vil helst få servert de store linjene først, på en kortfattet måte. Hvor skal vi? Hvor fantastisk vil det bli der? Hvem skal være med? Det er det de vil vite. Detaljer er kjedelige og som regel uinteressante. Det å vite at du skal holde en presentasjon - eller snakke med - en Gul munter type, gir deg rom for å skreddersy presentasjonen til han. Da snakker vi om få powerpoint-slides. Bruk kort tid på utfordringne og analysen, og bruk mest tid på å presentere løsningen og fortell hvor fantastisk det vil bli. Du kan gjerne bruke et levende språk, med metaforer og overraskende ordtak og sitater. Den Gule muntre typen elsker krydder i enhver presentasjon. Bilde trumfer tall og bokstaver. Film eller historie trumfer bilde. Detaljerte tabeller og grafer kan du bare glemme.
 

Påvirke ja, forplikte seg nei ...

Den Gule muntre typen kan være litt naiv, og er på mange måter Guds gave til enhver selger. De lar seg lett begeistre og påvirke, fordi alt som er nytt er spennende. Men ikke forveksle naivitet med lav intelligens. Den Gule muntre typen er akkurat like smart som de andre typene, de har bare ikke noe stort behov for å framstå som smarte. Men - og her må jeg få advare deg litt, dette at de er “Guds gave til enhver selger” betyr ikke at de er raske til å signere kjøpskontrakten. Tvert om, de kan ombestemme seg i siste øyeblikk og vandre sorgløst videre mens du står forvirret tilbake med pennen i den ene hånden og kontrakten i den andre. Dette gjelder også på kjærestefronten. Du var den Gule muntre typens midtpunkt i går, i dag er du vennlig bare en av hans eller hennes mange bekjentskaper. Du får trøste deg med at det var moro så lenge det varte ...
 

Lykken er å være seg selv i pakt med omgivelsene

I morgen skal jeg sende en e-post til læreren til datteren min. Vi må jo finne en måte å få datteren min igjennom skolen uten for mange trillende lattersalver som forstyrrer klassekammeratene. Men samtidig har jeg lært, etter et halvlangt liv, at vi kommer lengst og oppnår best resultater når vi spiller på lag med naturen og ikke i mot. Så her gjelder det å finne en måte hvor vi kan la henne få utvikle seg naturlig, samtidig som hun lærer seg å ta hensyn til omgivelsene.

Det handler om å forstå at vi er forskjellig, at vi er født med forskjellige gener, eller lynne som noen kaller det. Veien til lykke oppnår vi når vi får utvikle og utnytte vårt potensiale maksimalt, ikke ved å forandre oss for å tekkes omgivelsene. Utfordringen består i å ta vare på det unike i hver og en av oss, utvikle vår emosjonelle intelligens slik at vi evner å ta tilstrekkelig hensyn til hverandre og tilpasse oss nok, uten å gå på kompromiss med oss selv - for da blir vi ulykkelige.

Å kommunisere, samarbeide og lede andre mennesker er krevende når vi er så forskjellige. Det er faktisk veldig vanskelig, noe mange av oss merker hver dag på jobb. Men det finnes hjelp å få, heldigvis, noe jeg kommer tilbake til i et senere blogginnlegg. I mellomtiden håper jeg du har lært noe nyttig om den Gule muntre typen. Om hvordan du kan kommunisere med henne, og hva som motiverer henne, slik at hun lytter til deg og forstår hva du sier. Har du en Gul munter ansatt håper jeg også du har fått litt økt forståelse for hvordan du kan utvikle henne, samtidig som hun gjør en god jobb for deg og bedriften.

Lykke til!

 

Anne Karin

 

Dette er den sjette artikkelen om de "Fire fargerike typene", som beskriver fire ulike personlighetstyper. Den første og innledende artikkelen heter "Hvorfor er jeg som jeg er". Den andre artikkelen er "The Big Five". Den beskriver fem personlighetstrekk vi alle er deler. Den tredje artikkelen er: "Hei, jeg er Martin - en fredfull grønn type". I den fjerde artikkelen blir du kjent med den Røde typen: "Møt den røde handlekraftige Nina".  Den femte artikkelen beskriver den Blå typen: "Bussen til Abilene". Jeg håper du tar deg tid til å lese om de forskjellige typene. Hensikten med serien er å gi deg et verktøy som hjelper deg å forstå både deg selv og de andre bedre, slik at du kan få økt forståelse for hva som er typenes styrke og hva som kan skape irritasjon. Målet med serien er å bedre kommunikasjonen og samarbeidet mellom oss, slik at frustrasjonen går ned og trivselen, effektiviteten og resultatene går opp. Høres ikke det bra ut?