Hvorfor du sannsynligvis ikke når målene dine

18.05.2018

0

Hva er det som skiller de beste fra resten?

Tiden er et gode som er rettferdig og demokratisk fordelt likt på oss alle. Marit Bjørgen har ikke flere timer i døgnet enn oss. Kjell Inge Røkke har ikke flere timer i døgnet enn oss. Hun som blir den neste «Marit Bjørgen» har kun 24 timer i døgnet, akkurat som oss. Og han som akkurat nå holder på å bygge opp sin lille bedrift slik at han om 10 år er den neste «Kjell Ingen Røkke» har bare 24 timer i døgnet, akkurat som oss. 

Likevel er det nettopp tiden vi ofte skylder på, når vi ikke rekker å forberede oss til neste møte, når vi bruker en gammel presentasjon fordi vi ikke hadde tid til å lage en ny, eller når vi dropper treningen. Vi har ikke tid.

Det er bare tull. Vi har nok tid. 
Som småbarnsmor vet jeg hvor provoserende det er å lese akkurat dette. Men sannheten er at du har nok tid.

90% av oss mislykkes når vi ønsker å forbedre oss

Sannheten er også at mange av oss gjerne vil gjøre ting bedre, presterer bedre, jobbe og leve smartere. Den samme sure sannheten er at veldig få av oss klarer det. I følge Jon Ivar Johansen, forfatter av boka «Mestringskoden», mislykkes hele 90% av oss når vi ønsker å forbedre oss, enten det gjelder å jobbe smartere på jobb, spise sunnere eller begynne å trene.

Hvorfor? 

Det er flere årsaker, men de kan enklest oppsummeres i ett ord: Vaner.

Vi er programmert til å like det som er i dag; status quo. Det er trygt, kjent og lettvint. Rett og slett behagelig. Hjernen vil at vi skal spare energi og unngå farlige situasjoner. Det betyr at det er smart å programmere «Autopiloten» vår, eller System 1 hvis du er mer fortrolig med den benevnelsen, slik at vi bruker minst mulig energi og tid når vi gjør forskjellige aktiviteter i løpet av dagen, som for eksempel å pusse tennene, reise til jobben, handle inn mat, lage middag osv.

Med en gang du forsøker å gjøre noe som fraviker fra en vane, reagerer hjernen din som om noe er feil og du føler et ubehag, og dermed en trang til å gå tilbake til den etablerte vanen. Derfor er det fryktelig vanskelig å forbedre seg.
 

PARETOS LOV

Paretos lov sier at 20% av aktivitetene vi gjør produserer 80% av resultatet vi ønsker. De resterende 80% av aktiviteten er «fyll-oppgaver» som ikke fører oss til målet. Det er med andre ord kritisk viktig å vite hvilke aktiviteter du bruker tid på som fører til de resultatene du ønsker, og at disse aktivitetene er automatiserte slik at de blir en vane. 
 

KARTLEGG VANENE DINE

Her kommer derfor et tips fra meg til deg, som vil hjelpe deg med dette. Finn fram penn og papir og sett av 10- 15 minutter hvor du kan sitte uforstyrret. Så begynner du å systematisk notere ned alt du gjør fra du står opp om morgenen til du går og legger deg om kvelden. Du skal med andre ord kartlegge vanene dine.

Et utvalg av vaner kan være:

  • Jeg slumrer når vekkerklokken ringer og kommer derfor 10 minutter for sent i gang om morgenen.
  • Jeg dropper frokost.
  • Jeg vekker ungene med et kyss.
  • Jeg lager alltid sunn frokost til ungene og matpakke til skolen.
  • Jeg pusser tennene nøye.
  • Jeg drikker mye kaffe når jeg blir stresset.
  • Jeg planlegger å trene (men dropper det når kvelden kommer fordi jeg er sliten.
  • Jeg kommer alltid presist til møter på jobb.
  • Jeg er flink til å planlegge på jobb og lage To-do-lister.
  • Jeg er elendig til å gjennomføre planer og fullføre To-do-listen.
  • Jeg utsetter kjedelige rutineoppgaver.
  • Jeg utsetter rapportskriving og må derfor av og til jobbe overtid for å rekke deadline.
  • Jeg deler spontant kritiske kommentarer uten å tenke over om settingen er riktig.
  • Jeg går med for tynne klær på kalde dager.
  • Jeg griper lett telefonen og skummer gjennom nettaviser og sosiale medier når jeg er sammen med familien.
  • Jeg er alltid litt for sent ute for å kjøre ungene til trening.
  • Jeg sløver i sofaen i kvelden med tv-en på og med telefonen i fanget.
  • Jeg legger meg en time for sent.

Så setter du strek under de vanene du ønsker å ta vare på og kanskje gjøre mer av eller forsterke. Vaner som bidrar til at du når målene dine. 

Deretter lager du ringer rundt de uvanene du ønsker å bli kvitt, som saboterer for deg eller som bare bruker opp tiden din. Kanskje ender du opp med ti uvaner med ring rundt. Det blir mye å endre, så velg ut de tre viktigste, og prioriter de. Ha som mål å bli kvitt eller endre den første vanen og tenk gjennom hvordan du skal klare det. Ofte så vet du svaret.

Det dette handler om, som så mye annet, er bevissthet. Før jeg gjorde denne øvelsen, var jeg ikke klar over hvor ødeleggende noen av mine vaner var. Eller - jeg visste det jo, men jeg fortrengte det, eller fornektet det. En fantastisk evne vår hjerne har, nettopp for å kunne ivareta status quo og sikre at du har det behagelig. Når du ser vanene dine på papiret, og tvinger deg selv til å reflektere over hvor mye de saboterer for deg eller forbruker den verdifulle tiden din, da kan ubehaget bli større enn ubehaget som oppstår når du er i gang med å endre en vane, og på den måten dyttes du i riktig retning.

Å endre vaner er som å spise en elefant, du må starte med en liten bit og tygge denne godt og grundig før du svelger den og tar en ny liten bit. Gjør du dette øker det sannsynligheten din for å lykkes dramatisk. 
 

HJERNEN ELSKER VANER

Hjernen vår elsker vaner. Så utvikle gode vaner, og bli kvitt dårlige. Dette vil kreve noe av deg, som du vil kjenne som ubehag, men trøst deg da med at det ubehaget du kjenner inn i mellom bare varer et øyeblikk, mens konsekvensene av å gi opp vil være med deg resten av livet. 

Det som skiller de beste fra resten, er at de beste har etablert vaner som hjelper dem å bruke 80% av tiden sin på aktiviteter som fører til målet, enten det er på jobb eller privat, mens resten av oss løper hesblesende rundt i hamsterhjulet mens vi utfører aktiviteter vi tror vi må gjøre uten å reflektere over om det bidrar til å nå målet. Kartlegg vanene dine, kvitt deg med uvanene og bruk tiden på å utvikle vaner som hjelper deg mot målet. Kanskje ender du opp med tid til overs også? Som du kan bruke på helt andre ting du i dag bare kan drømme om?

Lykke til! 
 

Anne Karin