Ikke vær en muselort

Her skriver vi om det som opptar oss i det daglige. Du vil finne alt fra faglig tips til engasjerte innlegg. Vi tror oppriktig på at vi finner bedre løsninger og får en enklere hverdag når vi forstår hverandre. I tillegg tror vi på engasjement. Vi må engasjere oss for å skape en bedre verden og et bedre liv. Ergo; ikke vær en muselort - engasjer deg!

En dugnad for alle?

21.04.2020
0

I dag våknet jeg til en hyggelig LinkedIn-melding fra en tidligere kollega: «Gratulerer med årsdagen, snakk som tiden flyr!». Ni år har gått siden jeg startet opp Krystallklart budskap AS. Ni år med opp- og nedturer, som gründertilværelsen ofte er.

Jeg skal ikke klage. Jeg har vært heldig. Jeg har alltid hatt tilstrekkelig med oppdrag til å kunne gi meg selv en helt grei lønn på 6G i tillegg til firmabil. Jeg har fått holde kurs hos Equinor, Telenor og EVRY Academy. Jeg har holdt kurs på Forsvarets høyskole, for sykepleierforbundet og hos NITO. Jeg har holdt kurs hos SpareBank 1 Gruppen, Fremtind forsikring og jeg har holdt kurs for taleskriverne til sentralbanksjefen i Norges Bank. Pluss en haug andre spennende kunder, som f.eks. Coop og Maarud (nam). 

Jeg har heldigvis solide kunder, og ingen av dem har kansellert noen av kursene de har booket for denne våren, bare utsatt dem til vi kan få lov til å møtes igjen. Kanskje blir det høsten? Kanskje først i 2021? Uansett, jeg er evig takknemlig for mine kunder.

Det er 100 326 bedrifter i Norge som har mellom 1 - 4 ansatte. Det utgjør hele 49,5% av alle bedrifter her i landet. Det er fort gjort å tro at det å eie en bedrift er å eie en stor bedrift som går med dundrene overskudd, som gjør at du kan ta ut millioner av kroner i lønn og utbytte hvert år. Det er ikke realiteten. Majoriteten, nesten halvparten av bedriftene i Norge, er bittesmå. Og hverdagen til gründeren er hardt arbeid, stor risiko og usikkerhet, og lav lønn.

Mange av disse er nok som mitt firma, med bare en ansatt. Disse bitte små firmaene drives av ildsjeler, fordi jobben oppleves som svært meningsfylt, og butikken går rundt. De har ingen utbyttefest en gang i året, og har ikke mye «pæng på bok», men de klarer seg. De klager ikke, de er vant til å snu seg fort og å jobbe hardt.

Erna Solberg sa 11. mars at «Alle er med på dugnaden». Dugnaden hun snakket om, var nedstigningen av det norske samfunnet. Flere hundre tusen nordmenn ble permiterte og tusenvis av bedrifter ble stengt ned, enten som en direkte konsekvens av regjeringens nye Corona-lov, eller indirekte fordi kundene forsvant. Resultatet ble uansett det samme både for den enkelte permitterte og for bedriftene: Store ...

 

Les mer

Dette kan Krystallklart budskap bidra med

18.03.2020
0

Den pågående situasjonen med koronasmitte, fører til et stort behov for kompetanseutvikling fra fysiske møtesteder til virituelle møtesteder. Krystallklart budskap kan bidra til dette skiftet, slik at du som enkeltperson, eller du som ansvarlig for organisasjonens kompetanseheving, har et alternativ for å sikre fortsatt læring og utvikling innen presentasjonsteknikk, retorikk, kommunikasjon og møteledelse. Ferdigheter vi alle trenger for å kunne gjøre jobben vår på en god, trygg og effektiv måte. 

Koronaviruset kan kanskje tvinge oss til å være mer hjemme, sitte mer spredt, men la oss redusere de negative konsekvensene så mye som mulig og heller snu situasjonen til noe positivt. Jeg føler meg trygg på at vi alle kommer til å få et stort løft innen digital kompetanse i løpet av de neste ukene og månedene som ligger foran oss. Vi vil få en helt ny forståelse for hvilke muligheter digitale løsninger gir oss og vi kommer til å bli knallgode til å kommunisere på Zoom, Google Teams, Webex Teams, Skype, Slack, Webinarjam og Facetime. De fom før har vegret seg for å ta i bruk digitale løsninger, har nå ingen mulighet til å vri seg unna. Det vi må unngå, er å redusere aktivitetsnivået og skru igjen pengekranen. Vi må holde tempoet oppe og holde hjulene i samfunnsmaskineriet i gang.

Dette er det vi i Krystallklart budskap kan bidra med: 

Les mer

Krisekommunikasjon som funker når det stormer

28.02.2020
0

Sist lørdag var jeg blant de heldige som ble sittende på flyplassen på Gran Canaria mens sandstormen herjet over øya. Flyplassen var pakket med svette, og etterhvert frustrerte mennesker fra hele Europa. 

Men alt dette må vi tåle når naturkreftene setter inn.

Det vi derimot ikke må tåle er elendig informasjon fra turoperatørene og flyselskapene. 

For her var det mye rart, og for å nevne noe:

  • Totalt fravær av informasjon
  • Feil informasjon
  • For sjelden oppdateringer
  • Motstridene informasjon

 

Resultatet er at frustrasjonen stiger til ukonstruktive høyder, folk ringer febrilske til kundeservice som vet mindre enn de strandede passasjerene, og media fyller nettsidene med historier som ikke akkurat styrker flyselskapenes omdømme. 

Men nok om det som ikke funket. La oss heller snakke om det som vil kan funke når ting går til helvete og du er den som må svare. 

 

Her er et lite, lekkert verktøy som ...

Les mer

Du kan ikke presse folk til å gi deg den responsen du ønsker

27.01.2020
0

Du kan ikke presse folk til å gi deg den responsen du ønsker    

Se for deg at du er rasende, oppgitt eller frustrert. Du har en ansatt som har gått langt over streken, eller en kollega, kjæreste eller kanskje ditt eget barn.
Du er nødt til å sette ned foten. Markere en grense. Si klart i fra at «Dette er ikke OK».
Du forbereder deg godt. Du vet hva du skal si. Du har et tydelig budskap. Du har 2-3 eksempler som illustrerer og beviser at vedkommende har gått for langt.

Du starter samtalen, er kort, klar og konkret. Hele tiden spinner hjernen din rundt det du skal si. Dette er viktig. Dette er viktig for deg. For omgivelsene. For ham eller henne du snakker til. Alt du ønsker er at vedkommende skal forstå at dette er viktig, at han eller hun skal forstå at at de har gått over en uakseptabel grense, og at du er nødt til å ta dette opp med dem, slik at de skal lære.

Når du er ferdig med å snakke, venter du spent på responsen. Du forventer en bestemt respons. En respons som kommuniserer at vedkommende har forstått, ser din side av saken, tatt alvoret inn over seg, angrer seg, kanskje blir flau eller i det minste lei seg, at han eller hun ser på deg med beklagende øyne og kanskje til og med sier unnskyld? Du forventer et bestemt kroppsspråk, en litt sammenfallen overkropp, et hode som henger framover, et blikk som viker unna eller som stirrer ned i bordplaten. Kanskje du til og med er mentalt forberedt på noen tårer.

Men så skjer ikke dette. Tvert i mot ...

 

Les mer

Min julegave til deg

20.12.2019
0

Hva vil 2019 bli husket for? Er det brannen i Notre Dame? Greta Thunberg og klimakampen? Eller er det NAV-skandalen?

Vi mennesker er oss selv nærmest. Jeg er ikke i tvil om at 2019 vil bli husket for NAV-skandalen. Torsdag 12. desember presenterte NAV sin internrapport om håndteringen av skandalen. Rapporten var knusende og pekte blant annet på følgende årsaker til skandalen:

  • manglende styringssignaler fra departementet (les: manglende krystallklart budskap om hvordan sakenes skulle håndteres), 
  • misforståelser (ofte et resultat av manglende krystallklart budskap)
  • dårlig kommunikasjon og språkproblemer

I departementet og NAV-ledelsen sitter det høyt utdannede mennesker. Det burde være en selvfølge at de klarte å kommunisere godt sammen. 

Likevel har vi alle kjent på kroppen hvor lett det er å misforstå andre og å bli misforstått. Vi har alle opplevd å ikke få tilstrekkelig med informasjon, eller bli beskyldt for å ikke gi tilstrekkelig nok med informasjon. Vi har alle vært i situasjoner hvor vi trodde vi var tydelige, men hvor mottaker likevel hevdet at de ikke visste. 

Poenget er at ...

Les mer