Ikke vær en muselort

Her skriver vi om det som opptar oss i det daglige. Du vil finne alt fra faglig tips til engasjerte innlegg. Vi tror oppriktig på at vi finner bedre løsninger og får en enklere hverdag når vi forstår hverandre. I tillegg tror vi på engasjement. Vi må engasjere oss for å skape en bedre verden og et bedre liv. Ergo; ikke vær en muselort - engasjer deg!

Krystallklart kvarter m/Anne K i september

08.10.2020
0

Her ser du alle episodene fra våre LIVE-sendinger som går hver fredag kl. 08.42 på vår Facebook-side. Målet med sendingen er å gi deg en 15 minutters "dusj" med retorisk inspirasjon slik at du kan kommunisere litt klokere etterpå!

 

Les mer

Få maks ut av nettkurset ditt!

24.08.2020
0

Selv om Covid-19 vil medføre hjemmekontor i lang tid framover, er det ingen grunn til å droppe kompetanseutviklingen. Tilbudet av nettkurs er rikt og variert, og hjemmekontor kan faktisk gjøre det enklere og mer effektivt å fordype seg i læringen.

Men det er noen fallgruber. Hvilke nettkurs skal du velge? Hva kjennetegner et godt nettkurs? Vil du ha selvdisiplin til å fullføre kurset? 

I dette innlegget vil jeg antyde noen punkter som kjennetegner innholdet i et godt nettkurs.

Dette kommer litt an på hva slags type kompetanse du ønsker å tilegne deg. Noe kompetanse kan du få ved å se en video eller lese en bok. Annen type kompetanse kan kreve mer. Dersom målet ditt med kompetansehevingen er å utvikle bestemte ferdigheter og/eller å endre arbeidsmetodikk, vil vi anbefale deg å se etter ett nettkurs som inneholder følgende elementer, i tillegg til teori:

 

Les mer

En dugnad for alle?

21.04.2020
0

I dag våknet jeg til en hyggelig LinkedIn-melding fra en tidligere kollega: «Gratulerer med årsdagen, snakk som tiden flyr!». Ni år har gått siden jeg startet opp Krystallklart budskap AS. Ni år med opp- og nedturer, som gründertilværelsen ofte er.

Jeg skal ikke klage. Jeg har vært heldig. Jeg har alltid hatt tilstrekkelig med oppdrag til å kunne gi meg selv en helt grei lønn på 6G i tillegg til firmabil. Jeg har fått holde kurs hos Equinor, Telenor og EVRY Academy. Jeg har holdt kurs på Forsvarets høyskole, for sykepleierforbundet og hos NITO. Jeg har holdt kurs hos SpareBank 1 Gruppen, Fremtind forsikring og jeg har holdt kurs for taleskriverne til sentralbanksjefen i Norges Bank. Pluss en haug andre spennende kunder, som f.eks. Coop og Maarud (nam). 

Jeg har heldigvis solide kunder, og ingen av dem har kansellert noen av kursene de har booket for denne våren, bare utsatt dem til vi kan få lov til å møtes igjen. Kanskje blir det høsten? Kanskje først i 2021? Uansett, jeg er evig takknemlig for mine kunder.

Det er 100 326 bedrifter i Norge som har mellom 1 - 4 ansatte. Det utgjør hele 49,5% av alle bedrifter her i landet. Det er fort gjort å tro at det å eie en bedrift er å eie en stor bedrift som går med dundrene overskudd, som gjør at du kan ta ut millioner av kroner i lønn og utbytte hvert år. Det er ikke realiteten. Majoriteten, nesten halvparten av bedriftene i Norge, er bittesmå. Og hverdagen til gründeren er hardt arbeid, stor risiko og usikkerhet, og lav lønn.

Mange av disse er nok som mitt firma, med bare en ansatt. Disse bitte små firmaene drives av ildsjeler, fordi jobben oppleves som svært meningsfylt, og butikken går rundt. De har ingen utbyttefest en gang i året, og har ikke mye «pæng på bok», men de klarer seg. De klager ikke, de er vant til å snu seg fort og å jobbe hardt.

Erna Solberg sa 11. mars at «Alle er med på dugnaden». Dugnaden hun snakket om, var nedstigningen av det norske samfunnet. Flere hundre tusen nordmenn ble permiterte og tusenvis av bedrifter ble stengt ned, enten som en direkte konsekvens av regjeringens nye Corona-lov, eller indirekte fordi kundene forsvant. Resultatet ble uansett det samme både for den enkelte permitterte og for bedriftene: Store ...

 

Les mer

Dette kan Krystallklart budskap bidra med

18.03.2020
0

Den pågående situasjonen med koronasmitte, fører til et stort behov for kompetanseutvikling fra fysiske møtesteder til virituelle møtesteder. Krystallklart budskap kan bidra til dette skiftet, slik at du som enkeltperson, eller du som ansvarlig for organisasjonens kompetanseheving, har et alternativ for å sikre fortsatt læring og utvikling innen presentasjonsteknikk, retorikk, kommunikasjon og møteledelse. Ferdigheter vi alle trenger for å kunne gjøre jobben vår på en god, trygg og effektiv måte. 

Koronaviruset kan kanskje tvinge oss til å være mer hjemme, sitte mer spredt, men la oss redusere de negative konsekvensene så mye som mulig og heller snu situasjonen til noe positivt. Jeg føler meg trygg på at vi alle kommer til å få et stort løft innen digital kompetanse i løpet av de neste ukene og månedene som ligger foran oss. Vi vil få en helt ny forståelse for hvilke muligheter digitale løsninger gir oss og vi kommer til å bli knallgode til å kommunisere på Zoom, Google Teams, Webex Teams, Skype, Slack, Webinarjam og Facetime. De fom før har vegret seg for å ta i bruk digitale løsninger, har nå ingen mulighet til å vri seg unna. Det vi må unngå, er å redusere aktivitetsnivået og skru igjen pengekranen. Vi må holde tempoet oppe og holde hjulene i samfunnsmaskineriet i gang.

Dette er det vi i Krystallklart budskap kan bidra med: 

Les mer

Krisekommunikasjon som funker når det stormer

28.02.2020
0

Sist lørdag var jeg blant de heldige som ble sittende på flyplassen på Gran Canaria mens sandstormen herjet over øya. Flyplassen var pakket med svette, og etterhvert frustrerte mennesker fra hele Europa. 

Men alt dette må vi tåle når naturkreftene setter inn.

Det vi derimot ikke må tåle er elendig informasjon fra turoperatørene og flyselskapene. 

For her var det mye rart, og for å nevne noe:

  • Totalt fravær av informasjon
  • Feil informasjon
  • For sjelden oppdateringer
  • Motstridene informasjon

 

Resultatet er at frustrasjonen stiger til ukonstruktive høyder, folk ringer febrilske til kundeservice som vet mindre enn de strandede passasjerene, og media fyller nettsidene med historier som ikke akkurat styrker flyselskapenes omdømme. 

Men nok om det som ikke funket. La oss heller snakke om det som vil kan funke når ting går til helvete og du er den som må svare. 

 

Her er et lite, lekkert verktøy som ...

Les mer