FÅ EFFEKTIVE, NYTTIGE OG ENGASJERENDE
DIGITALE MØTER


PS! Teknikkene og verktøyene fungerer også for fysiske og hybride møter!

Ja, jeg ønsker å melde meg på kurset

Hvordan står det til med dine møter? 


I dagens arbeidsliv er vi avhengig av møter for å diskutere og beslutte saker, dele informasjon og kunnskap, og å finne nye løsninger på utfordringer vi står ovenfor.

Samtidig er møter en tidstyv som gjør oss mindre produktive og motiverte. Ineffektive møter kan faktisk føre til at vi gruer oss å gå på jobb

La oss se litt på hva forskning sier om våre møter:

  • Forskning gjort av Henning Bang og Karen Øverland ved BI, viser at 40% av møtetiden i norske møterom er bortkastet.

  • Undersøkelser fra Universitetene i Malmø og Lund, viser at vi nå sitter i flere møter og dermed bruker enda mer tid på møter, uten at vi produserer flere beslutninger. Vi trenger altså flere møter pr. beslutning!

  • Harvard Business School rapporterer at vi har flere møter, bl.a. fordi vi har flere møtedeltakere på hvert møte. 

  • Rapport fra Smart Calendar, har undersøkt 15.000 kalendre, og bekrefter at vi nå tilbringer mer tid i møter enn før pandemien: hele 21,5 timer pr. uke i møter, mens snittet før pandemien var 14,2 timer. For lederne og kunnskapsmedarbeidere er tallet enda høyere.

 

De fleste av oss har kollegaer som nekter å ha på kameraet. Det er som å snakke inn i et sort hull. Hva driver de egentlig på med? Er de der i det hele tatt? Hvordan kan vi få dem til å ha på kameraet når det er hensiktsmessig?

FUN FACT:
92% multitasker under digitale møter. Hele 41% multitasker ofte eller hele tiden. Og hele 37% innrømmer at de småsover under digitale møter ...  

 

I tillegg er mesteparten av kommunikasjonen mellom oss flyttet til et Teamsmøte, siden vi fortsatt sitter mye på hjemmekontor. Resultatet er at mesteparten av kalenderen vår er fylt opp av møter.

Når skal vi få tid til å gjøre jobben vår?

Løsningen er å skape korte, effektive, nyttige og engasjerende møter. Møter hvor alle deltar, og hvor møtet blir ledet av en tydelig møteleder som sikrer resultater.

Vi ønsker å korte ned på tiden som brukes til møtevirksomhet, samtidig som vi får mer resultater ut av møtene.

I dette kurset vil du lære hvordan du kan lykkes med nettopp dette! 

Finn Christian Borchgrevink

Daglig leder, KarriereSupport AS

Takk for meget nyttig kurs.

Jeg meldte meg på kurset «Beste praksis for vellykkede digitale møter» fordi jeg ønsket å fremstå profesjonell på nett. I dag kjører jeg mine digitale møter med trygghet, jeg har god kontroll på møtene, har struktur og vet hvordan jeg skal få energien til å nå mottaker.

Anne Karin er en tydelig kursholder, hun er profesjonell og meget dyktig i sitt fag.

Kurset anbefales på det sterkeste til alle som ønsker å fremstå profesjonelt på digitale møter.

DETTE LÆRER DU

Modul 1: Forberedelse er nøkkelen til suksess

Et vellykket møte forutsetter at du har tenkt igjennom en del kritiske spørsmål og utarbeidet en krystallklar agenda som både motiverer og mentalt forbereder deltakerne til ditt møte. Her får du også en refleksjon rundt fordeler og ulemper med fysiske vs. digitale møter. 

Verktøy:

  • Møtelederens sjekkliste
  • Mal på agenda
  • Mal på Brief

Modul 2:
Teknologi og utstyr

Det er fortsatt mange som er utrygge på det tekniske, mens andre begynner å ha god kontroll.

Denne modulen er for dere som ønsker litt innsikt i den tekniske verdenen, alt fra bredbånd, til lys, kamera og mikrofon. 

Utstyr som er en forutsetning for å kunne ha gode digitale møter.

PS! Dette er ikke et kurs om Teams, men er det noe du lurer på, ikke nøl med å spørre!

Modul 3:
Møteleders rolle og ansvar

Hva forventes av deg som møteleder? Hva kan du gjøre for å ta plass som en sterk møteleder?

Hvordan kan du opptre på en måte som skaper trygghet og engasjement i gruppa selv når dere ikke sitter i samme rom?

Hva kan du gjøre for å engasjere de passive deltakerne? 

Verktøy:

  • Møtelederens verktøykasse (5 stk)

Modul 4:
Møtedeltakerens rolle og ansvar

Hva forventer du av møtedeltakerne dine?

Eller av deg selv når du er møtedeltaker? 

Hvordan kan du overkomme kamera-skrekken og redusere terskelen for å ta ordet i møtet? 

Vi har alle et ansvar for å bidra til å gjøre møtet effektivt, nyttig og engasjerende. 

Verktøy:

  • Skikk og bruk i digitale møter
  • Mal på referat
  • Tips til oppfølgning og forankring
  • BONUS: Fire forskjellige møtetyper

Modul 5: Kommunikasjon og presentasjonsteknikk i digitale møter 

Er det greit å bruke analog tavle i et digitalt eller hybrid møte? De fleste vil si nei. Det er umulig å gjennomføre effektive møter uten god kommunikasjon og presentasjonsteknikk. Dette er enda mer kritisk i digitale (og hybride) møter.  I denne modulen får du en kjapp innføring i hvordan du kan utarbeide et tydelig budskap og formidle dette på en engasjerende måte i digitale møter.

Verktøy:

  • 10 trinn til Krystallklart budskap
  • BONUS: Fire forskjellige kommunikasjonsstiler

Jeg er din kursleder

Anne Karin Nordskag

Relativ fersk i arbeidslivet, gikk jeg på en real smell. Jeg jobbet på den tiden 80 timer pr. uke, og selv ikke feriene var fredet. Da legen ga meg beskjed om at jeg var utbrent, fikk jeg også en klar beskjed: "Du må slutte å jobbe så mye". Men hvordan kunne jeg gjøre det? Jeg druknet jo i arbeid!

Jeg analyserte tidsbruken min, og oppdaget raskt at møtevirksomhet la beslag på over 90% av timene mine mellom 0800 - 1600. Jeg forstod raskt at jeg måtte få gjort noe med møtene, hvis jeg skulle unngå å bli sykmeldt igjen. Jeg måtte begynne å si nei til møter, og jeg måtte sørge for at møtene ble så effektive og produktive som mulig, enten jeg ledet dem selv eller deltok på andres møter.

Det viste seg å være mulig! Det skulle faktisk ikke så mye til. Klassiske verktøy som har eksistert i lang tid, er like relevante den dag i dag, enten vi skal ha fysiske, hybride eller digitale møter.

I over 10 år har jeg bistått norske bedrifter, forvaltningen og organisasjoner å få mer produktive møter og en sunnere møtekultur.

Jeg er siviløkonom, og har blant annet jobbet i Tiden Norsk Forlag, Nidar/Orkla og Aller media.

I Orkla lærte jeg nytten av planlegging, struktur og grundighet, i Aller media lærte jeg hvordan vi kunne gjennomføre møtene på en effektiv måte. I mine kurs forener jeg det beste fra de to miljøene og lærer mine deltakere hvordan de kan halvere møtetiden, samtidig som kvaliteten og produktiviteten dobles.

Nå kan du lære de samme verktøyene og teknikkene - pluss alle de andre jeg har lært underveis siden da. For akkurat som deg, er jeg også under "kontinuerlig opplæring".

Ove Eivind Hagen

Kundeansvarlig, SpareBank 1 SNN

Super effektiv måte å heve kompetansen på gjennomføring av digitale møter og webinarer.

Mange gode tips og triks å få. Veldig bra opplegg og kan anbefales! 

Dette får du:

  • Kurset består av 5 moduler. Du mottar en modul pr. uke.
  • Hver modul består av flere korte leksjoner som presenterer teorien og verktøyene i en video.
  • Som kursdeltaker får du tilgang til en lukket kursgruppe på Facebook. Her kan du stille spørsmål og diskutere forskjellige utfordringer med kursleder og andre deltakere. I denne gruppen til også kursleder gi korte webinarer rundt tema som deltakaerne spiller inn, feks. hvordan lede hybride møter.
  • Er dere flere deltakere som tar kurset samtidig, inviterer kursleder til samlinger i Teams for å diskutere og stille spørsmål.
  • Du har tilgang til kurset i ett år.
  • Du mottar 5 konkrete verktøy som du laster ned på din PC (maler, sjekklister osv), samt en rekke praktiske tips. Du mottar også en e-bok som oppsummerer hele kurset, samt kursbevis.
  • Har du spørsmål vedr. teknologi og teknisk utstyr, vil Thomas, vår IT-ansvarlig, hjelpe deg med dette.
  • Inkludert i kurset er også en 1:1-samtale med din kursleder, Anne Karin.

Alt dette får du for kun kr. 3.750,-

Ja, jeg ønsker å melde meg på kurset!

Sissel Kvam

Større norsk organisasjon

Det faglige innholdet var svært relevant og jeg har hatt stor nytte av kunnskapene jeg lærte i etterkant av kurset.

Anne Karin og Thomas leverer kvalitet, de er godt forberedt og budskapet presenteres på en behagelig og interessant måte med en snert humor.

Kurset var lagt opp interaktivt, slik at man ikke bare ble en passiv deltaker. Vi hadde mulighet til å stille spørsmål, booke en – til – en – samtale og kommentere i chatten underveis i forelesningen. Dermed ble det litt sosialt, også, noe jeg satte pris på i daværende situasjon.

Jeg vil anbefale kurset til alle som bruker digitale møter i arbeidshverdagen!

Krystallklart budskap kurser ledere og medarbeidere i norske bedrifter, forvaltningen og  organisasjoner i retorikk & kommunikasjon, presentasjonsteknikk, møteledelse & møtekultur, samt relasjonsbygging. Dette gjør vi gjennom kurs, nettkurs, seminar/webinar og foredrag.

I tillegg sender vi direkte fra vår Facebook-side hver fredag morgen kl. 08.42, "Krystallklart kvarter m/Anne K", hvor vi gir deg en retorisk "dusj" med praktiske tips og inspirasjon til en bedre arbeidsdag.

Klikk deg inn og bli litt mer kjent med oss!

 

 

📍 Krystallklart budskap AS,
Høymyrfjellet 36, 1389 Heggedal

🏷️  Org. nr. 997098315

 📞  9280 5902

✉️  [email protected]