Fem taler du som leder må kunne

 

Mens Putin fortvilet fortsetter sin meningsløs krig som han snart vil tape, har president Volodymyr Zelenskyj allerede vunnet informasjonskrigen. Han holder tale på tale. Senest i går holdt han en ny, sterk appell da han talte til Kongressen i USA. Der blir han hyllet som en superstjerne. Med ord inspirerer og motiverer han sitt folk, gir dem håp, samtidig som han drysser stadig mer sand i den slitne, illeluktende underbuksen til Putin.  

Og - for å ikke glemme; han får NATO-landene til å gi MER HJELP enn hva de opprinnelig hadde planlagt, og de gir den raskere - og han har fått den franske presidenten til å publisere et bilde av ham selv der han sitter og jobber på kontoret iført en hettegenser! Hettegenser!!! Vi snakker kongen av dresser her ...

Å være leder er å holde taler. Uansett på hvilket nivå du er på, holder du jevnlig taler for dine ansatte, for de som er over deg, og til organisasjonen, kunder og samarbeidspartnere.

"Uten kommunikasjon kan ikke ledelse finne sted. Kjernen i ledelse er å skape oppslutning. En som tar mål av seg til å lede, må fullføre sin ambisjon gjennom kommunikasjon".
Dette sitatet er av Jan Kjetil Arnulf, som er forsker ved BI, og han har (selvfølgelig) rett.
 
Det er umulig å være leder uten å kunne kommunisere godt. Kommunikasjon er ditt viktigste leder-verktøy. Livet som leder stiller store krav og skal du lykkes som leder, må du kunne være leder både i medgang og motgang. 
 
Som leder kan du ikke la være å holde taler. Du har egentlig bare to valg: 1) Holde gode taler, eller 2) Holde dårlige taler. Men å tale - det må du!
 
Det forventes av deg at du har noen velvalgte ord å si, uansett hva slags situasjon du står i. Derfor er det lurt å kjenne til disse fem talene som enhver leder bør kunne, slik at du står godt rustet uansett hva fremtiden bringer.

PS! Tilbakemelding fra en seer: 
"Nå sitter jeg her og repeterer og tar notater. Det er jo et tonn informasjon i de 15 minuttene dine! Du er god!"

 
 
 
📫 PS! Hvis du har lyst til å melde deg på vårt nyhetsbrev kan du gjøre det her:
 
Da får du en e-post med informasjon om ukas tema i Krystallklart kvarter m/Anne K, samt andre tips og triks!

Få med deg våre praktiske og effektive tips til bedre kommunikasjon og samarbeid!

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få med deg våre tips innen retorikk & kommunikasjon, presentasjonsteknikk, relasjonsbygging og møteledelse.

Vi deler ikke din kontaktinformasjon med tredjepart og du kan når som helst melde deg av nyhetsbrevet.
Jeg vil melde meg på nyhetsbrevet
Close

50% Complete

Få gratis tips rett i mailboksen!

Motta vårt nyhetsbrev og du vil få gratis tips og inspirasjon til hvordan du kan kommunisere og samarbeide bedre med de rundt deg, slik at dere finner bedre løsninger og får en morsommere arbeidsdag!